В Румъния футболисти говореха на младите хора за важността на ваксинирането
Майк Мориси е главен изпълнителен директор на Европейската организация за борба с рака (European Cancer Organisation) от 2019 г. и работи пряко с институциите на ЕС по политиките за борба с рака и за качествена грижа за пациентите. Г-н Мориси има респектиращ опит в ръководенето на международни организации в здравния и в други сектори и голям принос в разработването и управлението на глобални сътрудничества, за подкрепа на стратегическо лидерство и оперативно провеждане на политики. Ето защо авторитетното европейско издание Politico го включи през 2023 г. в своята класация Топ 40 на най-влиятелните хора в Брюксел, които ефективно градят европейските политики.
Г-н Мориси бе в България по покана на Коалиция HPV и се срещна в Народното събрание с част от депутатите, ангажирани със законотворчеството в здравеопазването. Така подкрепи Коалицията в нейната мисия да промотира в обществото ваксинирането срещу човешкия папилома вирус (HPV).
Г-н Мориси, как една обществена или съсловна организация може да участва активно в провеждането на здравни политики?
Всеки човек и гражданин има интерес от водената политика в здравеопазването – тя засяга всички. Специално по отношение на рака, много хора са засегнати от онкологичните заболявания. Затова дълг на сдружения като Европейската организация за борба с рака е да покаже кои са най-добрите практики в здравеопазването и да опита да въздейства на политиците да направят правилните стъпки в тази посока.
Политиците и тези, които създават политиките, от своя страна, носят отговорността и трябва да се вслушват в обществения сектор, в неговите искания, за да могат да постъпват правилно. Няма по-важна област за гражданите от общественото здраве. Ето защо организациите, които са ангажирани с тази сфера, трябва да бъдат в пряка връзка с политиците, за да осъществяват въздействието си в интерес на гражданите.
Споделете част от вашия опит в Европейската организация за борба с рака? Как успявате да влияете на политиките?
Европейската организация за борба с рака представлява общност от 42 европейски медицински асоциации и 21 европейски пациентски организации. Ние обединяваме онколози, медицински сестри, фармацевти, пациенти и всички останали заинтересовани страни от този аспект на здравната политика. Ще дам един пример. Ракът може да се предотврати по различни начини. Аз съм тук, в Българския парламент, за да говоря с политиците и създателите на политики за важността на ваксинацията срещу човешкия папилома вирус (HPV). Всеки може да се ваксинира и така всеки може да се предпази от няколко онкологични заболявания, свързани с HPV-инфекцията.
Ракът е комплексно заболяване, което изисква сложен, комплексен подход. Но има един прост начин да се предпазим от няколко ракови заболявания, като окуражим момичета и момчета, които сега навлизат в пубертета, да се ваксинират срещу HPV. Така ще бъдат предпазени през живота си от рака на маточната шийка и от още няколко вида рак.
Как да преодолеем антиваксърските настроения в обществото?
Тази ситуация има два подхода, които ще помогнат за преодоляване на съпротивата в обществото. Единият подход са статистическите данни и факти за ползите от ваксинацията. Трябва да покажем реалните данни за ползите от ваксината, като същевременно изтъкнем и тежките последици, когато не се направи ваксинация.
Но над подхода с данните стои емоционалният подход. Трябва да отправим точни послания към обществото така, че да ни повярва и да ни има доверие. Начинът, по който се отправят послания към обществото, е от ключово значение. Това означава, че посланията трябва да са близки за аудиторията, към която са предназначени, да ги докосват емоционално. Затова е добре на хората да говорят известни личности, с авторитет или които са всеобщи любимци и се ползват с голямо обществено доверие. Ще дам пример с ваксиналната кампания срещу HPV в Румъния. Там посланията към хората ги отправиха любими футболисти, които са осъзнали ползата от ваксинацията срещу HPV. Футболистите говорят на обществото за важността на ваксинирането. Те основно говорят на младата аудитория, привличат вниманието на младите хора. Така че невинаги успешни са кампаниите, насочени към цялото общество. По-ефективно е да се правят кампании за отделни таргетни групи, насочени към конкретна аудитория.
Какви съвети ще дадете на Коалиция HPV, за да бъде по-действено тяхното влияние в обществото?
Мисля, че Коалиция HPV вече върши чудесна работа и въздействието, което оказва, се усеща. Чудесно е, че Коалицията е събрала подходящите заинтересовани страни – лекари с различни специалности, обществени организации, които работят с деца и юноши, журналисти. Много важни са журналистите, защото те предават посланията към обществото. Така че Коалиция HPV работи в правилната посока.
Според мене най-важното за една успешна кампания е информацията, която се предава и която засяга медицинските професионалисти, политиците, обществото като цяло. Всички тези информационни потоци към целевите групи трябва да са много добре планирани и координирани, като в този процес трябва да участват всички заинтересовани страни и да се използват всички възможни канали. Ясно е, че такъв подход изисква много работа и време. Всичко трябва да е методично планирано, да има последователност и постоянство. Има смисъл също да се хвърли поглед върху опита извън пределите на България, например да се запознаете и вземете по нещо от опита на Румъния, Хърватия, Полша, Нидерландия. Като се види как нещата се случват там, положителното от чуждестранния опит да се пренесе на българска почва.
Надяваме се, че ще ни свържете със сродни организации в други страни, за да почерпим опит? С най-голямо удоволствие мога да ви свържа с такива организациии и лидери, например с г-н Питър Бейкър, който да сподели опит от успешната кампания във Великобритания. В нашата мрежа на Европейската организация за борба с рака има много хора, на които да ви дам контакти, и от които да почерпите полезна информация. Дори може да ми пишете на български, защото в моя екип работят двама българи.
Автор: Портал на пациента